Shockwavehoito eli paineaaltohoito

Hoidossa hyödynnetään painehoitolaitteen kudokseen aikaansaamaa mekaanista
paineaaltoa. Paineaaltohoito on hyvä hoitomenetelmä etenkin jänteiden kiinnitysalueiden ja kireiden faskiarakenteiden vaivoissa.  Lihasongelmissa käytetään revähdyksen paranemisessa muodostuvan arpikudoksen rikkomiseen sekä alueen aineenvaihdunnan ja verenkierron parantamiseen. Lihaksen triggerpisteiden hoito shockwavella rentouttaa lihasta ja vähentää kipua. Myös hitaasti tai huonosti luutuneet murtumat kuuluvat hoitoaiheisiin. Shockwave voi tarjota avun etenkin kroonisiin pehmytkudosvaivoihin, jossa tavanomainen fysioterapia ei ole auttanut. Tyypillisimpiä hoitoaiheita ovat:

1. Lisää hiusverisuoniston uudismuodostusta ja lisää kudosten aineenvaihduntaa ja
    kudoksen hapensaantia.
  2. Lisää jänteen sisältämän kollageenin ja jännesolujen muodostusta ja vahvistaa näin
    ollen jänteen vetolujuutta.
  3. Vähentää tulehdusreaktiota ja arpikudosmuodostumista vamman jälkeen.
  4. Rentouttaa lihas- ja sidekudosta ja lisää liikkuvuutta
  5. Hajottaa kalkkia, ei mekaanisesti mutta aineenvaihdunnan lisääntymisen kautta
  6. Lievittää kipua sekä vähentämällä tulehdusreaktiossa vapautuvien radikaalien määrää,
    että vähentämällä kipua pahentavan substanssi P:n pitoisuutta.
  7. Edistää luutumattoman murtuman paranemista stimuloimalla luuta muodostavan
    osteoblastien (luusolujen) aktiivisuutta

Yleensä paineaaltohoidon tärkeimpänä tavoitteena on vähentää kipua ja lisätä nivelen liikkuvuutta subakuuteissa ja kroonisissa pehmytkudosvaivoissa, etenkin kiinnitysalueiden ongelmissa. Voi toimia vaihtoehtona kortisoni hoidolle.

• Niska-hartiaseudun kipu ja jännitys
  • Olkapääkipu
  • Tenniskyynärpää ja golf kyynärpää
  • Lihasrevähtymien jälkeinen arpikudos
  • Kipu istuinkyhmyn alueella
  • Kipu reisiluun ison sarvennoisen alueella
  • Juoksijan polvi
  • Hyppääjän polvi
  • Penikkatauti
  • Akillesjänteen kipu
  • Plantaarifaskiitti

Hoidon suhteellisia tai ehdottomia vasta-aiheita radiaaliselle laitteelle ovat:

• Akuutit vammat
  • Verisuonitukos
  • Veren hyytymishäiriöt
  • Verenohennuslääkkeet
  • Sydämen tahdistin
  • Metallia hoitoalueella
  • Infektiot
  • Avoimet haavat
  • Kasvaimet hoitoalueella
  • Raskaus

Hoito saattaa olla lievästi kivuliasta. Hoidon jälkeen kipu vähenee ja liikkuvuus lisääntyy usein välittömästi. Alueelle voi muodostua lievää käsittelyarkuutta, jonka tulee mennä ohi viimeistään muutamassa päivässä. Hoidon yhtenä tarkoituksena on aiheuttaa tulehdusreaktio, minkä vuoksi tulehduskipulääkkeiden käyttöä tulee kuitenkin välttää, ellei kipu ole liian häiritsevä. Hoidon jälkeen on hyödyllistä välttää alueelle kohdistuvaa runsasta rasitusta ainakin pari päivää.

Tyypillisesti hoito toteutetaan kerran viikossa, 3-6 kertaa. Lihaksia voidaan hoitaa hieman useammin, 2-3 kertaa viikossa. Esim. jännevammoissa suurimman hyödyn saaminen voi kestää 6-12 viikkoa, koska hitaamman aineenvaihdunnan ja verenkierron vuoksi jänteen uusiutuminen on hitaampaa. Tänä aikana täytyy myös harjoitella jänteen vahvistumiseksi ja pyrkiä poistamaan ongelman aiheuttaneet syyt.